Henry Koehn als fotograaf (3)

18 november 2016. Coralie Coloratuur

 

Botticelli als voorbeeld?

Het is speculatief, maar toch – Henry Koehn heeft een paar jaar in Frankfurt gewoond. Het is meer dan waarschijnlijk dat hij daar het portret van Simonetta Vespucci van Alessandro Botticelli gezien heeft. In het Städel – het museum waarin ook de Madonna van Lucca van Jan van Eyck hangt. Botticelli’s portret waaraan ik van mijn baas een voorbeeld moet nemen. Dit is het:

 

Alessandro Botticelli: Städelmuseum Frankfurt

Alessandro Botticelli: Simonetta Vespucci. Städelmuseum Frankfurt

 

De foto van Henry Koehn hieronder stelt Ella Jacobsen van Wyk op Föhr voor. Hij maakt deel uit van een verzameling die in Koehns familie ‘de Friezenkoppen’ genoemd werd – als ik me goed herinner zó, met het Platduitse ‘koppen’ in plaats van Hoogduits ‘Köpfe’. Of was dat zelfs Fries – ik herinner het me niet precies. De foto werd in verschillende publicaties gereproduceerd en sierde o.a. de voorpagina van het weekblad Hamburger Woche, waarvan Koehn in de dertiger jaren een min of meer vaste medewerker was.

 

Ella Jacobsen

 

Discussies met Marijke S.

Is het de schoonheid van het model dat ons in beide gevallen ontroert, of de macht van de schilder – in mindere mate de fotograaf? Waarom minder?

Is fotografie überhaupt kunst of vergist ook Willem Frederik Hermans zich? Kún je eigenlijk proberen Simonetta als voorbeeld te nemen – bereid ben ik ertoe.

 

 

 

 

 

error: Kopij bescherming !!