Afkortingen en bibliografie

Afkortingen

– MoK I = Karel Mortier & Noël Kerckhaert: De Rechtvaardige Rechters gestolen. Gent [E. Story-Scientia] 1968(2).

– MoK II = Karel Mortier & Noël Kerckhaert: Dossier Lam Gods. Gent [Stichting Mens en Kultuur] 1994.

– HA = Hamburger Ausgabe van de werken van Goethe. Andere edities (Artemis, Weimarer Ausgabe) worden alleen gebruikt als het niet anders kan. In zulke gevallen wordt dat vermeld.

 

Literatuur


– Gerolf Annemans: Dutroux. Teveel om te geloven. Brussel [Egmont] 2004.

Ernst Beutler: Essays um Goethe. Frankfurt am Main/Leipzig [Insel] 1995.

– Flodoard Freiherr von Biedermann: Goethes Gespräche, 6 dln. München (DTV) 1998.

– Hans Blumenberg: Arbeit am Mythos. Frankfurt a.M. [Suhrkamp] 2006.

– Bertolt Brecht: Gesammelte Werke. Frankfurt am Main [Suhrkamp] 1967.

– Veerle Daelman & Carla Walschap: Album Gerard Walschap. Antwerpen 1986.

– Jef Geeraerts: De heilige kruisvaart. Brussel/Amsterdam (Manteau) 1978. P. 109.

– Johann Wolfgang von Goethe: Werke. Hamburger Ausgabe, München [DTV) 1988.

– Johann Georg Hamann: Hauptschriften. Sammlung Dieterich, z.p., z.j.

Heinrich Heine: Sämtliche Schriften. [Uitg. Klaus Briegleb]. München [DTV] 2005.

– Elfriede Jelinek: http://www.spiegel.de/kultur/literatur/elfriede-jelinek-nennt-literaturbetrieb-korrupt

– Bettina Krüger: Vom Sprechen, Schweigen und Schreiben. Zwei Frauenfiguren bei Kafka und Goethe als Allegorien des Romans. http://parapluie.de/archiv/kommunikation/kafka/

– Olaf L. Müller: Mehr Licht. Goethe und Newton im Streit um die Farben. Frankfurt am Main [Fischer] 2015.

Bart Ramakers (red.): Conformisten en rebellen. Rederijkerscultuur in de Nederlanden 1400-1650. Amsterdam University Press 2003.

– Albrecht Schöne: Goethes Farbentheologie. München [Beck] 1987.

– Friedrich Schiller: Sämtliche Werke, Darmstadt [WBG] 1981.

– Joachim Schulte: Chor und Gesetz. Wittgenstein im Kontext. Frankfurt am Main [Suhrkamp] 1990.

Gerard Walschap: Brieven. Verzameld en toegelicht door Carla Walschap en Bruno Walschap (3 delen). Amsterdam [Nijgh en van Ditmar] 1998.

– Gerard Walschap: De Française, Antwerpen/Amsterdam 1992(8).

– Gerard Walschap: Album. cfr. Daelman & Walschap.

 

De Boodschap van Goedertier

Fabrègues, Jean de: Charles Maurras et son Action Francaise. Un drame spirituel. Paris 1966.  

– Gertrud von Le Fort: Die ewige Frau, die Frau in der Zeit, die zeitlose Frau. München [Kösel] 1934.

– Max J. Friedländer: Die Altniederländische Malerei. Dl. 1 Die van Eyck / Petrus Christus. Leiden 1934.

Georges Goyau: Le Cardinal Mercier. Parijs [Perrin] 1918.

– Stephan Kemperdick en Johannes Rößler (uitg.): Der Genter Altar der Brüder van Eyck. Geschichte und Würdigung. Berlin [Gemäldegalerie der Staatlichen Museen] 2014.

– Henry Koehn: Die Nordfriesischen Inseln. Die Entwicklung ihrer Landschaft und die Geschichte ihres Volkstums. Hamburg [Friederichsen, De Gruyter & Co.] 1939.

– Henry Koehn: Sylt. Ein Führer durch die Inselwelt. Hamburg  [Cram & De Gruyter] 1951.

– Hilde Leynen: De verloren Rechtvaardige Rechters. In: ‘Wetenschappelijke Tijdingen XXXVIII (1979), kol. 181-192 en 231-246.

-“Malte Hubert mit?” Der Spiegel nr. 2/1954. 6 januari 1954. P. 30-31.

– Karel Mortier & Noël Kerckhaert: De Rechtvaardige Rechters gestolen. Gent [E. Story-Scientia] 1968(2).

– Karel Mortier & Noël Kerckhaert: Dossier Lam Gods. Gent [Stichting Mens en Kultuur] 1994.

– Mortier 2005: Karel Mortier: De verdwenen rechters. Anlyse van een kunstroof. Gent [Academia Press] 2005.

– Ovidius: Les Métamorphoses. Uitg. M. Cabaret-Dupaty. Bibliotèque Latine-Française [Garnier]. Parijs z.d.

Erich Przywara S.J. Tragischer, analogischer und symbolischer Mensch. In: Stimmen der Zeit, jg. 65 nr. 11 (augustus 1935), p. 338-341.

– Schiltz 1965: Eugène Schiltz: Van Eyck-problemen. De verhouding Hubert-Jan in de XVde eeuw. Antwerpen 1965.

L. de Raeymaeker: Le Cardinal Mercier et l’Institut Supérieur de Philosophie. Leuven 1952. S. 48.

– Renders 1933: Emile Renders, Hubert van Eyck. Personnage de Légende. Parijs en Brussel [Van Oest] 1933.

– Frances Stonor Saunders. Who Paid the Piper?: CIA and the Cultural Cold War. 

 

 

Folklore, ‘völkische’ dichtwerken, allerlei.


– Aerts 1926: Lambert Aerts. Een antwoord op “Christelijke Kunst” van pater Taeymans S.J. In: Kunst Adelt nr. 4. Peer 1926.

– Brems, Elke: Alles is leugen. De vroege romans van Gerard Walschap. Antwerpen [Manteau] 1999.

– Noah Charney: Het Lam Gods. ’s Werelds meest begeerde meesterwerk. Het Gents altaarstuk van Van Eyck. Amsterdam [Luitingh] 2011.

– Hellemaalniets, Frank. In Amerika. Autobiografisch-analytisch gewichtig romanessay. Manuscript (fotokopie). z.j. [1990].

– Reynebeau, Marc. Spelbederf. Ertvelde 1980.

 


 

 

 

 

 

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